“På Dyssegården bidrager vi til, at børn og unge med psykiatriske lidelser opnår en meningsfuld tilværelse med de bedste muligheder for udvikling. Det gør vi ved at skabe håb, yde støtte og omsorg samt give specialiseret behandling.”
Skolen
Dyssegården har sin egen interne skole, som har specialiseret sig i specialundervisning af de børn og unge, som er indskrevet i Dyssegårdens døgnbehandling og dagbehandling. Skolen tilbyder desuden særligt tilrettelagte uddannelsesforløb (STU) i op til 3 år.
Skolen følger den overordnede behandlingstilgang – den psykodynamiske miljøterapi – som omfatter alle aktiviteter og alle personalegrupper på Dyssegården. Den fundamentale tanke i Dyssegårdens skole er struktur, ro og forudsigelighed. Vi arbejder med udgangspunkt i den enkelte elev og eleverne har som oftest individuelt skema og aftaler, som tilgodeser den enkeltes behov.
Struktur og forudsigelighed
På Dyssegårdens skole arbejder vi ud fra en struktur, der giver vores elever tryghed og forudsigelighed i hverdagen. Vi tror på, at klare forventninger er med til at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne kan fokusere på at udvikle sig fagligt og personligt. Fra starten af dagen ved eleverne præcis, hvad der forventes af dem i de forskellige undervisningssituationer. Hvad enten de sidder ved deres arbejdspladser eller deltager i aktiviteter i samlingsrummet. Her er der ingen overraskelser, men i stedet en klar ramme for, hvordan vi arbejder sammen.
Forudsigelighed handler også om, at vores elever møder de samme lærere gennem hele ugen. Det skaber stabilitet, som er afgørende for elevernes trivsel. Hver elev har en kontaktlærer, der har et særligt fokus på den enkeltes trivsel og udvikling. Vi lægger vægt på at se både elevernes udfordringer og deres styrker. Og vi tilpasser undervisningen, så den matcher hver elevs behov og potentiale.
Undervisning og behandling
Vi tilbyder undervisning på alle skoletrin, men vi har særligt fokus på mellemtrinnet og udskolingen. Vores mål er at møde hver elev, hvor de er. Derfor udarbejder vi individuelle undervisningsplaner, der tager hensyn til den enkeltes faglige niveau og personlige forudsætninger. Vores undervisning følger folkeskolelovens bestemmelser og er tæt koblet til den enkelte elevs behandlingsplan.
På Dyssegården er fysisk aktivitet en naturlig del af skoledagen, og vi starter altid dagen med motion. Vi ved, hvor vigtigt det er at få kroppen i gang for at kunne lære og trives. Vi anerkender også, at ikke alle dage er lige gode, og vi tager hensyn til elever, der har brug for ekstra støtte eller fleksibilitet på særligt udfordrende dage.
Målsætning
Vores vigtigste mål er, at alle vores elever når så langt, som deres individuelle forudsætninger tillader. Sammen med UU-vejlederen arbejder vi tæt sammen med den enkelte elev om at afklare erhvervs- og uddannelsesmulighederne. Det er ikke kun skolens faglige indhold, vi fokuserer på. Vi ønsker også at give eleverne en oplevelse af, at det, de lærer her, vil være noget, de kan bruge resten af livet.
Rammer
Skolen er en del af Dyssegården og har til huse i to af længerne og hallen. Vi har forskellige lokaler, der er designet til at understøtte de mange aktiviteter og undervisningsformer, vi tilbyder. Hver elev har sin egen afskærmede arbejdsplads og får en bærbar computer, så de har de bedste forudsætninger for at arbejde selvstændigt og i ro. For dem, der ønsker det, er der også mulighed for at tage enkelte fag uden for den interne skole.
Vi har et tæt samarbejde med PPR Fredensborg, der hjælper med visitationer og revisitationer, og med UU-Fredensborg, som vi samarbejder med om elevernes videre uddannelsesforløb.
Vigtigste elementer
- Vi tilbyder differentieret undervisning, der tilpasses den enkelte elevs faglige niveau, interesser og muligheder.
- Vores mål er, at eleverne føres til eksamen, hvis de har ressourcerne til det.
- Hver elev har en individuel undervisningsplan, og vi evaluerer elevernes fremskridt to gange om året.
- Alle elever har en bærbar computer og adgang til internettet.
- Fysisk aktivitet er en fast del af hverdagen, og vi motiverer eleverne til at være aktive hver dag.