“På Dyssegården bidrager vi til, at børn og unge med psykiatriske lidelser opnår en meningsfuld tilværelse med de bedste muligheder for udvikling. Det gør vi ved at skabe håb, yde støtte og omsorg samt give specialiseret behandling.”

Behandlingstyper

“Vi tilpasser behandlingen individuelt med et bredt fokus”.

Vi arbejder ud fra en fast struktur, men tager også højde for flere forskellige aspekter af behandlingen. Vores tilgang bygger på at skabe et helhedsorienteret terapeutisk miljø, der omfatter alle de påvirkninger, børn og unge oplever – organisatoriske, psykologiske, sociale og kulturelle.

Behandlingen inkluderer personlige samtaler, hvor den unge kan tale frit med en psykolog i et trygt og fortroligt rum. Derudover tilbyder vi samtalegrupper med fokus på at udvikle relationer og sociale færdigheder.

De første tre måneder
De første tre måneder efter indskrivningen baseres behandlingen på kommunens handleplan, visitationsmaterialet, overleveringsmøder med barnets eller den unges psykiatriske afdeling samt samtaler mellem barnet/den unge og deres kontaktpersoner på Dyssegården. Med andre ord bruger vi de første tre måneder på at lære hinanden at kende og indsamle erfaringer, som danner grundlag for den første behandlingsplan. Herefter udarbejdes en indslusningsplan for skolestarten, baseret på en individuel vurdering.

Den første behandlingskonference
Når barnet eller den unge har været på Dyssegården i ca. tre måneder, afholdes den første behandlingskonference. Formålet er at skabe en fælles forståelse af barnets/den unges vanskeligheder og fastlægge de første terapeutiske retningslinjer. På konferencen drøfter vi barnets/den unges ressourcer og udfordringer, ønsker til udvikling samt praktiske tiltag. Forud for konferencen forbereder barnets/den unges kontaktlærer, kontaktperson, socialrådgiver og psykolog hvert deres oplæg baseret på relevante observationer og erfaringer. Afdelingens psykolog sammenfatter materialet om barnet/den unge, herunder oplysninger fra tests og visitationsmateriale. Kontaktpersonen drøfter også barnets eller den unges egne forventninger og ønsker til behandlingen.

Selve behandlingskonferencen ledes af afdelingens psykolog, som koordinerer den tværfaglige drøftelse og målsætning. Efter konferencen færdiggør psykologen det skriftlige materiale i form af en behandlingsplan, som indeholder en beskrivelse af barnets/den unges problematikker, behandlingsmål og metodiske retningslinjer for det miljøterapeutiske arbejde. Dette inkluderer skolearbejde, forældresamarbejde samt eventuelle tiltag som kostplaner, motorisk træning og social træning. Behandlingsplanen suppleres altid med dokumentet ”Mål og Tilgange”, som opstiller konkrete og evaluerbare mål for det kommende halve år. Disse mål udarbejdes i samarbejde med barnet eller den unge og tager udgangspunkt i deres personlige recovery.

Og herefter
Hvert halve år afholdes en behandlingskonference for hvert barn eller ung, hvor behandlingsplanen evalueres og opdateres. De statusrapporter, som Dyssegården sender til kommunen, er baseret på behandlingsplanerne.

Hverdag og behandling i faste rammer
På Dyssegården afsluttes alle vagter med journalføring af børnenes og de unges tilstand. Dette sikrer, at vi løbende vurderer deres trivsel og udvikling samt bevarer kontinuiteten i vores arbejde på tværs af skiftende arbejdstider og faggrupper.

Derudover har vi flere typer personalemøder på Dyssegården: afdelingsmøder, tværfaglige møder, behandlingskonferencer, supervision, udvalgsmøder samt fælles undervisning og foredrag.

Scroll to Top